Galerija erotike Račka, Celje
Od 15. 11., podaljšano do 21. 12. 2014
Do 21. 12. je v Galeriji erotike Račka v Celju na ogled razstava mlade akademske umetnice Ize Pavlina. Razstava je nastala v sodelovanju z Galerijo Plevnik-Kronkowska, kustos razstave je Matija Plevnik.
»Talk to strangers« je vodilo spletne strani Omegle, kjer je
posamezniku omogočen anonimen stik preko spleta z neznanimi ljudmi po
celem svetu. Uporabo tega socialnega omrežja je celjska umetnica Iza
Pavlina spretno vpeljala v svojo prvo samostojno razstavo Talk to
strangers, njena pozornost pa je usmerjena predvsem na pojav pedofilije
med starejšimi uporabniki portala Omegle.
Tematike, ki sicer v
ušesih odzveni z negativnim prizvokom, na razstavi ne spremlja
moralizirajoča nota. Umetnica ne kritizira pojava pedofilije niti ne
kaže s prstom na starejše sogovornike, katerim se je predstavila kot
štirinajstletna deklica. Karte položi na pladenj, gledalci pa si
postrežejo sami. Izbrana tematika pri posameznikih odpira mnogokatere
debate ter različna mnenja, pri tem pa s strani umetnice niso potisnjeni
na nobeno stran. Izhajala je iz lastnega zanimanja za erotiko,
seksualizacijo otrok ter pojav pedofilije.
Razstava je v
prostorih galerije Račka spretno razdeljena v štiri sobe, vsaka izmed
sob pa svojevrstno povabi gledalca, ga vpelje v svet spletnih pogovorov
ter izzove v njem raznolike reakcije. Prva soba soustvarja inštalacijo
mladoletne dekliške sobice s posteljo, posterji mladih sodobnih pop
ustvarjalcev in mizo z računalnikom, od koder vseskozi vabi spletni
portal Omegle. Gledalec se lahko posluži spletnega portala in prične
pogovor s popolnim neznancem, tako se odpre nov podton razstave, ki je
zaznamovan rahlo humoristično. Gre za interaktivni del razstave, ki
vključi gledalca in element zabavnega ter predvsem sprosti ozračje. Vsak
se ima možnost postaviti v vlogo, ki jo je pred tem odigrala umetnica
ali izkusiti osnovno idejo spletnega »chata« z neznanci.
Druga
soba nam predstavi najbolj »klasičen del« razstave, kjer se v bivši
»peep show« kabini nahajajo risbe pod UV svetlobo. Opazujemo jih lahko
le preko kukala, ki ustvarja podobno razmerje med gledalcem ter
umetniškim delom kot Duchampovo delo Étant donnés. Ta del razstave nas,
bolj kot k umetnici, približa k neznancem na drugi strani njenih
pogovorov. Motiv voajerstva se ozira na nepotešeno željo akterjev na
drugi strani portala Omegle in za trenutek lahko izkusimo njihovo
poželjivost.
Sledi manjša sobica, kjer se predvaja le video
brez zvoka, prikazuje pa enega izmed pogovorov umetnice s starejšim
neznancem. Med ogledom ni nobene potrebe po zvoku, vzdušju zadoščajo
njegove geste in odkrivanje spodnjega perila z motivom muppetkov.
Neznančevi nasmehi ter poželjivost, ki sicer iskreno vejejo iz njegovih
oči, pa vzbuja gnus. Ena izmed fascinantnih lastnosti gnusa je človeško
zanimanje zanj – določene situacije želimo obiti, vendar se jim le ne
moremo zavestno popolnoma izogniti. Pedofilija je pojav, s katerim ne
želimo imeti stika, v nas vzbuja gnus ter strah, če bo predvajana na
velikem platnu, si jo bomo pa vendarle ogledali.
V zadnji sobi
nas čakajo natisnjeni posnetki zaslona z umetničinimi pogovori s
starejšimi neznanci, ki so rezultat njenega surfanja po spletnem portalu
Omegle. Poleg črnobele slike neznanca nam je v branje ponujen tudi
tekst pogovora. Med pogovori so bili najpogostejši primeri starejših
moških, ki so poskušali zapeljati mladoletno dekle, razstava pa se
zaključi z momentom, ki spletni portal Omegle rahlo izvleče s temne
strani, v kateri se je znašel zaradi pogostega pojava pedofilije ter
ekshibicionizma. Zadnji posnetek zaslona prikazuje pogovor med neznano
žensko ter umetnico, kjer je ženska med pogovorom priznala, da je v
resnici moški in da sem prihaja le izražat svojo drugo identiteto,
umetnico je prosila, naj ga ne obsoja, odprl pa se je iskren pogovor.
Z razstave Talk to strangers zagotovo nihče ne odide s prazno glavo.
Umetnica, ki je razvila zanimanje za erotiko ter njene sprevržene
sorodnike, je zelo nezahtevno postavila gledalca pred obstoječa dejstva.
Ob neslavni poziciji njenih starejših sogovornikov ne smemo pozabiti,
da je tukaj situacija manipuliranih oseb tudi obrnjena, odpira se
vprašanje, kdo je manipuliral ter kdo je bil manipuliran. V tem primeru
na stolčku za računalnikom le ni sedela štirinajstletnica, vendar
umetnica, ki je izvajala svoj projekt, pri čemer je spretno izbrala
svoje žrtve. Čeprav neradi z drugega zornega kota gledamo nič hudega
sluteče zmanipulirane starčke.
Špela Hvala
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
Ni komentarjev:
Objavite komentar