sreda, 17. december 2014

[LITERATURA: domače] Recenzija zbirke: Uroš Zupan - Sto romanov in nekaj komadov

Založba: Cankarjeva založba
Leto izdaje: 2014

Kot pove že naslov, v zbirki krajših esejev Sto romanov in nekaj komadov Uroš Zupan piše o tem, kar mu je najbližje: o glasbi in literaturi. Zbirka je tako razdeljena na tri dele - prvi je posvečen prozi, drugi poeziji in tretji glasbi.
Sicer pa je sama razdelitev bolj formalne narave. Skozi vse sestavke je namreč močno čutiti neizumetničeno in nepretenciozno paleto čustev – od otroške fasciniranosti preko mladostniške zaljubljenosti, pa vse do razumnejšega odnosa, ki naj bi prišel z odraslostjo. Predvsem pa je vsem esejem skupna močna nostalgija. Nostalgija, ki jo na določenih mestih Zupan s svojim pretanjenim smislom za jezik povzdigne že skoraj na raven poezije.

Pri delih, o katerih piše, se nikoli ne ustavlja samo pri vsebini, ampak pozornost namenja vsemu, kar k srečanju s knjigo sodi. Tako je poleg vsebine pomembna tudi platnica ali pa ovitek, veliko težo pa ima tudi priporočilo katerega od bolj posvečenih vrstnikov ali celo idolov. Obravnavano delo pravzaprav služi bolj kot iztočnica, preko katere Zupan razvija refleksije o takšnih in drugačnih bralskih izkušnjah. In prav z opisovanjem vseh okoliščin, ki tovrstne izkušnje lahko naredijo prelomne, Zupan bralcu odpira intimen pogled v osebno zgodovino branja. Preko širokega nabora različnih del svetovnih avtorjev besede med drugim namenja čaru otroške književnosti, pojmu generacijskega romana, satiri v času Jugoslavije, literarni kritiki in pa zastrašujoče debelim romanom. Posebno mesto v odraščanju pripade Hessejevemu Stepnemu volku, saj to delo označi za prehod v resen, neznan svet literature za odrasle. Tu prvič odpre kočljivo temo, o kateri teče beseda tudi v drugih esejih, in sicer problematiko spreminjanja bralčevega odnosa do določenih knjig. Kakšna so tista dela, ki nam zmorejo tudi ob vnovičnem branju ponuditi isto svežino in čar, ki so ga imele ob prvotnem? Katere knjige preizkušnje časa ne prestanejo in katere postanejo – klasiki? Kajti, kakor sam ugotavlja: »Kako redke so tiste, ki se nikamor ne premaknejo, ki ne padejo ali pa se ne dvignejo, samo ostajajo prikovane v neko zlato, nepojenjajočo svetlobo.«

V drugem delu pride na vrsto poezija. Zahvaljujoč svoji kratkosti je bralcu razumevanje esejev o poeziji Rimbauda, Louise Glück in Philipa Larkina še olajšano z vstavljenimi besedili, ki jih Zupan nato postavlja v svoj lasten kontekst. Poleg omenjenim izpostavljenim avtorjem en esej posveti nastanku antologije 75 pesmi od Dekleve do Peratove, ponovno pa se o spremenljivem odnosu do določene poezije sprašuje v eseju, primerno naslovljenem Spregledana veščina – kako brati poezijo.

Zadnji del zbirke, naslovljen In še nekaj komadov, je po obsegu sicer najkrajši, a med temi stranmi so emocije najmočnejše. Zupan sicer že prej prizna, da ga je med odraščanjem veliko bolj od literature (poleg drugih substanc) zadela glasba. Svojo trditev tu podkrepi z vrsticami, v katerih še bolj izrazito dominira iskrena, preprosta, a intenzivna – ljubezen. Tako do samih fizičnih nosilcev glasbe kot do spominov, ki jih izbrana glasba, od Pink Floydov do Laibach, nosi v sebi.
Eseji, simpatično pospremljeni s fotografijami platnic ali ovitkov izhodiščnih del, se berejo lahkotno, sproščeno in precej humorno, a s tem obravnavanemu nikakor ne odvzemajo teže. Skozi opise bralskih izkušenj, v katerih se na tak ali drugačen način prepozna sleherni bralec, nas Zupan pravzaprav opominja na to, kako pomembno vlogo ima branje ali poslušanje. Kako nas knjige ali albumi lahko navdušijo, obogatijo ali pa razočarajo. Kako zelo drugače bi se brala Zupanova ali pa naša lastna zgodovina brez njihovih vplivov.

Zaradi narave dela, v katerem ves čas preko umetniških del odzvanja tudi zelo konkretna preteklost, zbirka različnim bralcem prinaša različno stopnjo razumevanja in poistovetenja. Tisti, ki so tudi sami del generacije, ki ji pripada Zupan, bodo delo gotovo dojemali drugače od tistih, ki do tega dela zgodovine lahko dostopajo le posredno. A zbirko lahko konec koncev vzamemo tudi kot seznam priporočenega branja. Kajti kot je zapisal Danilo Kiš, čigar citat navaja tudi Zupan: »Koliko knjig in tako kratko življenje. Človek mora zelo pazljivo izbirati, da ne zapravlja časa za branje slabih knjig.« Pri Sto romanov in nekaj komadov je ta bojazen odveč.

Katarina Kogej

Ni komentarjev: