ponedeljek, 15. december 2014

[FILM/TV: LIFFe] Končno Koridorjevo poročilo: O LIFFu tri tedne po LIFFu

LIFFe iz leta v leto postaja relevantnejša protiutež suhoparnemu, utrujajočemu in sivemu novembru. Navkljub zaostrenim socialnim razmeram se število gledalcev ne zmanjšuje, povečuje pa se njegova navzočnost v domačem medijskem prostoru. Čeprav se produkcijsko, medijsko in dogodkovno čedalje bolj širi, ohranja intimističen značaj svojih začetkov. Glavno festivalsko nagrado vodomec sta osvojila režiserja Veronika Franz in Severin Fiala za svoj film Lahko noč, mamica (najboljši film iz sklopa Perspektive). Nagrado FIPRESCI, ki jo podeljuje mednarodna žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev, je dobil film Mrhovinar, nagrado občinstva pa Čarlijeva dežela. Med kratkimi filmi je slavil film Roke proti nebesom, posebno omembo pa si je prislužila Kokoška.

PREDPREMIERE

Predpremiere ostajajo največja vaba za publiko. Ta sklop nima skupnega tematskega imenovalca, zato smo vsako leto priča karseda raznolikemu in obširnemu programu (letos je vseboval kar triindvajset filmov). Tokrat sta za smeh poskrbela norveški Amaterji in francoski Ugrabitev Michela Houellebecqa, ki je »stockholmski sindrom v svoji boljši podobi« (Ruben Franko). Izstopala sta še dva skandinavska filma. Roy Andersson je v najnovejši stvaritvi Golob, ki je sedel na veji in razmišljal o življenju skozi posebno cineastično optiko premleval človeške eksistencialije in njene absurdnosti, Ruben Östlund pa je v Višji sili obračunaval in prevpraševal arhetipske »principe moškega herojstva in krvoločnosti ter ženske identifikacije z družinsko varnostjo« (Dejan Burgar). Največji razočaranji sklopa sta bili vsekakor nov film o Pasoliniju in slovensko-avstrijski Gozdovi so še vedno zeleni, vrhunci pa kar štirje: ruski Leviatan (rež. Andrej Zvjagincev), ameriška Birdman (rež. Alejandro González Iñárritu) in Foxcatcher (rež. Bennett Miller) ter turški Zimsko spanje (rež. Nuri Bilge Ceylan). Slednji »ponudi poglobljeno študijo odnosov ter vprašanja vesti« (Andraž Mele), Birdman pa »nam pravzaprav sporoča, da se mora igralec dandanes ob odrskem samomoru tudi zares ustreliti v glavo, če pričakuje odziv občinstva« (Aljaž Vogrin). Koridorjev tosklopski izbranec je LEVIATAN Andreja Zvjaginceva, o katerem je Tine Kolenik zapisal naslednje besede: »Če bi lahko stopnjevali tragedijo v še nekaj bolj nesrečnega, bi bil Leviatan zagotovo najboljši primer tovrstne prakse. [...] Tipično ruska atmosfera nas na tem čustvenem vrtiljaku celo pot obmetava z grdimi občimi družbenimi resnicami, drznimi paralelami med današnjo vladajočo strujo in krščanstvom ter nas izpusti šele z bolečim skokom z našega sedeža, poberemo pa se čustveno izmučeni, lucidno razsvetljeni in absolutno prevzeti.« J. P.

PANORAMA SVETOVNEGA FILMA

Atlantik. Palo Alto. Pa tisoč sonc nad otokom ljubezni. In drugi. Letošnji Liffov filmski sklop Panorama je bil dobesedno panoramski, vsebinsko pa že skorajda popolnoma nepovezan. A morda je ravno zaradi te svobode uspel ustvariti karseda širok spekter sodobne filmografije, od klasičnih (Ne zapuščaj me, ki stavi vse na vsebinsko plat) do eksperimentalnih (Dvojnik s tehničnim podvajanjem oseb in vstavljanjem Ayoadejevih metafor) prijemov, od minimalističnih in preprostih (Palo Alto z izredno organskim, spontanim in neposiljenim dogodkovnim tokom) do nasičenih (Svojeglavi Philip z nabito kronološko nelinearnostjo) naracij, od resnejših (Pogled tišine in Oppenheimerjevo nadaljevanje dokumentiranja indonezijskega genocida) do lahkotnejših (Žurerka in trčenje življenja brez odgovornosti z resno ljubeznijo) tematik. Koridorjev tosklopski izbranec je POGLED TIŠINE, o katerem Blaž Cotman piše: »V [tem] drznem prispevku k razumevanju realnosti indonezijskega zadnjega pol stoletja in posameznih zgodovinskih odločitev [...] lahko [...] zaslutimo prav posebno epohalnost.« T. K.

PERSPEKTIVE

Na tem mestu preidimo k sklopu, ki nas je (znova) seznanil in soočil s sijajno živopisnostjo perspektiv. Pričnimo z dognanima filmskima predočitvama senzorne oviranosti – norveški film Slepa je rafinirana, s humorjem začinjena in v mnogočem inovativna tematizacija slepote, v brezdialoškem Plemenu pa sledimo »ganljivi zgodbi o tragični usodi gluhih ukrajinskih najstnikov« (Nina Žakelj). V uporni in postopoma čedalje bolj paranoidni svet »zoperstavljanja« korporativni Ameriki sestopa vsakršne sentimentalnosti očiščeni Mrhovinar, Proletarska zimska pravljica nazorno in svojevrstno razgrinja razredni antagonizem ter »se pri tem slogovno odlično spogleduje s starejšimi filmi in chaplinovsko komiko« (Jan Podbevšek), silovita glasbena drama Ritem norosti »v vseh svojih stosedmih minutah predstavlja s trnjem posuto pot do glasbene perfekcije« (Dejan Burgar), Lahko noč, mamica (dobitnik nagrade vodomec) pa se je izkazal ne samo kot film zavidljive »psihološke napetosti, temveč predvsem film groze« (Jan Podbevšek). Požri svoje prednike je drama (z močnim dokumentarnim pridihom) o jeniški romski družini s severa Francije, ki razstira problematiko bratske odtujenosti in nezaupanja, Puberteta: navodila za uporabo pa je subtilen dokumentarec o (quebeških) srednješolcih, njihovih prestopkih in pomembni vlogi šole ter izobrazbe. Zmagovalec letošnjega puljskega filmskega festivala Številka 55 je buren prikaz ene izmed krvavih bitk med hrvaško osamosvojitveno vojno, Velika hiša pa zgodba o odraščanju, ki prerašča v (družbeno)kritično rezoniranje in razgaljanje brazilske aktualitete. Letošnjih Perspektiv potemtakem ni odlikovalo zgolj obilje pespektiv, temveč tudi precejšnja motivno-tematska razgibanost in zanimivost. Na srečo brez pretirano izrazitih zdrsov v trivialnost. Koridorjev tosklopski izbranec je ukrajinski film PLEME, o katerem Nina Žakelj piše: »Odlična narativa in čustvena igra igralcev (od katerih so vsi gluhonemi) nam omogoči, da kljub nepoznavanju kretenj lahko osnovam zgodbe in predvsem čustvom brez težav sledimo. Pristen občutek izolacije v svetu manjšine in borba za obstoj [...] sta prikazani na ganljiv in tenkočuten način, ki propad protagonistov naredi še toliko bolj udaren. Ne za vsakogar, a kljub temu odlično.« B. C.

EKSTRAVAGANCA

Sklop Ekstravaganca je, kot je predlanskim za Radio Študent upravičeno zapisal Robert Kuret, »dobro vodilo za iskalce ekscentričnosti in žanrskega filma«. Tudi tokrat ni bilo nič drugače. Med letošnje umetniško najsijajnejše »ekstravagantneže« lahko prištevamo ingeniozni izraelski tragikomični triler Veliki, zlobni volkovi, Saulnierjevo Otožno razdejanje kot presunljiv »konglomerat klasičnega trilerja maščevanja, nekoliko grotesknega (anti)junaka in črnohumornih vložkov« (Jasna Levanič) ter Naporen dan, domiseln, obešenjaški in presenetljivo nepredvidljiv severnokorejski neo-noir triler o »napornih dnevih« detektiva Ko Gun-sooja. Sledijo umetniško nekolikanj manj prepričljivi – razmeroma medla »found footage« grozljivka Jama, ki pa uspe zahvaljujoč neizprosno klavstrofobičnemu vzdušju vsaj malce omiliti svojo siceršnjo derivativnost, Groba montaža kot bizaren »metamentarni« vpogled v nastajanje fiktivnega eksploatacijskega filma ter Zlo za petami, svojska tematizacija spolnosti, ob kateri »se zvesti gledalec grozljivk kar ne more znebiti občutka déjà vuja, ki pa ga hkrati [vendarle] spremlja nenavadna svežina« (Jasna Levanič). Koridorjev tosklopski izbranec je film VELIKI, ZLOBNI VOLKOVI, o katerem sem pisal, da ga »odlikujejo dodelana in elegantna režija, vrhunska igra, pretresljivo dognana prepletenost, zraščenost tragike in (pogosto prav absurdne, potujitveno učinkujoče) komike, stiskajoče vzdušje, kakršno bi [...] filmu [...] lahko zavidal celo marsikateri težkokategorni triler, in ki s približevanjem – nenadnemu, neslutenemu – zaključku pridobi prav osupljive razsežnosti ter nazadnje kulminira v vznemirljivem in zapomljivem sklepnem prizoru«. B. C.

KRALJI IN KRALJICE

Letošnji sklop Kralji in kraljice bi se zlahka (vsaj deloma) uvrstil tudi pod Ekstravaganco. Vsevrstna čudaškost in čudnost sta puhtela iz por »kraljevskih« filmov. Od tistih manj nenavadnih bržkone prvi skoči v oči Najbolj iskani človek, eden izmed zadnjih filmov pred kratkim preminulega kvalitativnega revitalizatorja sodobnega ameriškega (celo holivudskega) filma Philipa Seymourja Hoffmana (ki, kakopak, ni razočaral), film pa je za operacije državnih tajnih služb nekaj takega kot serija The Wire za prikaz uličnega sveta drog in policijskega spopadanja z njim. Ameriški programski kompanjon Nočne poti je s sorodnim vzdušjem bolj aktivistično aktualen, a spet v svoji navadnosti izstopa od preostalih. Kot protiuteži zato recimo Težko je biti bog (o znanstveniku, ki prispe na planet, podoben našemu, a ujet v srednjeveško dobo) ali pa Ljudje ptice (nekakšen poskus ekranizacije magičnega realizma v današnjem svetu) izpadeta še toliko bolj fantastična, izvenprostorska in tuja, posledično pa morda tudi zanimivejša. Koridorjev tosklopski izbranec je TEŽKO JE BITI BOG, o katerem sem pisal: »Filozofsko-eksperimentalni model podajanja analogije današnjega sveta kljub vizualno popolnoma navdihujoči črno-beli tehniki snemanja na vsakem koraku implicira, da svet ni črno-bel, temveč le črn.« T. K.

Če bi se radi še podrobneje seznanili z nedavnim liffovskim dogajanjem, ste vabljeni k branju naših festivalskih kratkic in recenzij: http://koridor-kriziscaumetnosti.blogspot.com/search/label/LIFFE

Ni komentarjev: