sreda, 5. november 2014

[FILM/TV: tuje] Recenzija filma Ni je več (Gone Girl)

Režija: David Fincher
Igralska zasedba: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris
Datum izida: 2. oktober 2014 (Slovenija)

Pri Ni je več gre predvsem za uspešno razbijanje mita »knjiga je vedno boljša od filma«. Neumorni odstavki o stvareh, ki nas v resnici sploh ne zanimajo, se pod Fincherjevo taktirko prelevijo v sanjave psihedelične prizore, pretirano izgrajeni značaji likov pa zaživijo v čisto novih barvah. In če so Blink 182 pred dobrimi desetimi leti prepevali »we can live like Jack and Sally if we want«, bi lahko kakšen indie rock bend leta 2014 z lahkoto napisal komad z besedilom »we can live like Nick and Amy«.

Kaj pa se pravzaprav zgodi? Točno to, kar nam govori že naslov – dekle, torej Amy, izgine, puf!, kar tako, razdejano stanovanje priča o zločinu, njen maček pa zmedeno tava naokrog. Enako izgubljeno deluje njen prekrasni mož, torej Nick, ki najprej sodeluje pri iskanju, potem pa se vedno bolj spreminja v bad guya, maske padajo, odkrivajo se zarote, škandali, prevare in kar je še takega, skratka povleče nas globoko v vrtinec te zagonetke, imenovane Amy. Fabulo prekinjajo retrospektivni vložki, ki najprej delujejo kot klasična pocukrana pripoved o neverjetni ljubezni, toda le-ta po nekaj bleščečih trenutkih na vrhu sveta trešči ob cementna tla in si razpaca obraz. Itak se izkaže, da nič ni tako, kot se zdi na prvi površen pogled, kar je pri Fincherju pričakovano, a v kontekstu zgodbe deluje. Pohvalen je tudi režiserjev prikaz golote, ki je zelo »evropski« in sproščen. Glavni problem drugače sijajne režije pa je v tem, da se je morala na preveč mestih ukloniti togemu scenariju, ki ga je diktiral kdo drug kot avtorica knjige. Nasploh je scenarij edina, a pomembna šibka točka filma, saj je tudi igra izjemna – Ben Affleck se popolnoma stopi z vlogo Nicka, Rosamund Pike je kot njegova Amy zelo prepričljiva, oba pa zares zablestita v drugi polovici filma, ko se začnejo bolj intenzivno kazati njune skrite plasti osebnosti. V vlogi Nickove sestre pozitivno preseneti precej neznana Carrie Coon, edini, ki mu spodleti, je Neil Patrick Harris iz opevane serije How I Met Your Mother, ki nam namesto grozljivega in skrivnostnega postreže z odsotnim in zdolgočasenim.

Zaradi že omenjenega problematičnega scenarija se zgodi dvoje – tisti, ki s knjigo še niso seznanjeni, ne doživijo nobenega napetega trenutka, ki so seveda trademark trilerjev, saj se glavni obrat zgodi že sredi filma, vse, kar se dogaja od tistega trenutka naprej, pa deluje kot nekakšno natolcevanje, ki omogoča, da liki postajajo vedno bolj nerealni, neplastični, neverjetni in pretirani, bralci knjige pa se počutijo, kot da jo berejo še enkrat, saj je sama zgodba popolna replika knjižne predloge in skorajda njena obnova. Tega se ne da reči le za spremenjen konec (oziroma za končnih nekaj prizorov), kar je ekipa na dolgo in široko razglašala že pred premiero. To je po eni strani sicer dober marketinški prijem, po drugi strani pa krivec za možno razočaranje bralcev, ki bi na podlagi teh obljub lahko pričakovali kaj bolj presunljivega.

Posebno razpravo bi se dalo napisati o zapleteni psihologiji (glavnih) likov, na tem mestu pa bi v zvezi s tem rada izpostavila samo tole: za tistega, ki obožuje zblojene in nepredvidljive like, ki ne delujejo po nobenih pravilih logike sploh, bo Ni je več zadetek v polno, kdor pa od filma, postavljenega v realen svet realnih ljudi, kjer, vsaj kolikor vemo, velja zakonitost vzrok-posledica, pričakuje tudi realne karakterje, no, naj jih gre poiskat v kak drug film. Ne glede na to pa je najnovejši Fincherjev umotvor, posnet po na žalost precej razvlečenem psihološkem trilerju, izdelan mojstrsko in vreden dveh ur in pol.

Ocena: 7

Veronika Šoster

Ni komentarjev: