sobota, 8. november 2014

[FILM/TV: tuje] Pred letošnjim LIFFom smo se ustavili še v sosednji Avstriji: Dunaj v jeseni ali pripoved o dveh filmskih festivalih

Iz cinefilskega zornega kota je Dunaj sleherno leto ob začetku jeseni tako epski, da bi moral David Lean posneti film o njem. Za to sta zaslužna predvsem dva filmska festivala, ki se v marsičem ne bi mogla bolj razlikovati.

Najprej k Davidu. Let’s CEE je festival srednje- in vzhodnoevropskega filma, ki je letos potekal že tretjič in ponovno presegel samega sebe. Z 91 – igranimi, dokumentarnimi in kratkimi – filmi je celo potrojil število filmov, ki jih je prikazal ob svoji krstni izvedbi. Med njimi so se ponovno, tako kot vsako leto, našla tudi slovenska filmska dela, in sicer Drevo Sonje Prosenc in Projekt rak Damjana Kozoleta. Slednji je tudi tekmoval v dokumentarni sekciji, njegov protagonist, pionir performansa in body arta Ulay, pa je vodil eno od delavnic na festivalu. Ob kvalitetnih filmih, ki obsegajo tako aktualne produkcije iz regije kot tudi dela, ki so že del kanona, so prav delavnice vrhunec tega filmskega glasnika multikulturnosti, saj ponudijo podrobnejši vpogled v delovni proces nekaterih mojstrov (sedme) umetnosti, med katerimi so bili tokrat tudi István Szabó, letošnji dobitnik zvezde Uranie, nagrade za življenjsko delo, Cristi Puiu, Milčo Mančevski in Branko Lustig, s festivalom že dalj časa povezani dvakratni dobitnik producentskega oskarja. Z ozirom na dejstvo, da Let's CEE dobi večino sredstev od sponzorjev in le majhen delež, okoli 15.000 evrov, pokrijejo javna sredstva mesta in države, je potrebno za zgoraj orisani program tej zagnani ekipi zgolj čestitati. In jim tudi odpustiti nekatere pomanjkljivosti – navsezadnje celo filmski festival v Cannesu menda ni brez napak.

In sedaj h Goljatu. »Moj ideal manjšega festivala [...] je Viennale. [...] Zelo cinefilski festival,« je o največjem avstrijskem filmskem festivalu pred kratkim za RTV Slovenija dejal programski direktor ljubljanskega filmskega festivala Simon Popek. A primerjati omenjena festivala bi bilo neumestno. Dunajski festival je namreč letos pogoltnil 2,8 milijona evrov, pri čemer je več kot polovico sredstev prispevala občina. Za ta denar je prikazal več kot 150 igranih, dokumentarnih in kratkih filmov, med njimi veliko aktualnih festivalskih uspešnic. Poleg le-teh so srčika Viennala tematski sklopi. Letošnja retrospektiva bo v sodelovanju z avstrijsko kinoteko še do konca novembra prikazala dobro tretjino del Johna Forda, festivalskega posvetila pa so bili deležni tudi neodvisni film, Jean-Luc Godard, Fritz Kortner, 16mm film, Harun Farocki, Viggo Mortensen in Tariq Teguia. Godard sicer tudi na Dunaj ni prišel, so se pa v mestu med drugim mudili Abel Ferrara, Christian Petzold in Peter Strickland. Velika imena so stalnica Viennala vse od njegove ustanovitve leta 1960, tudi na vodilnih funkcijah: na začetku 90. let minulega stoletja je festival sovodil Werner Herzog, od leta 1998 pa je predsednik festivala Eric Pleskow, ki je bil kot vodja studiev United Artists in Orion Pictures sozaslužen za štiri oskarje za najboljši film. Slednji je verjetno že večkrat v svoji karieri slišal, da je film mrtev, zato je najbrž lakonično sprejel siže letošnjega Viennala, plamen.

Nekdanji francoski minister za kulturo Jack Lang je nekoč dejal, da je v času gospodarske krize potrebno kulturo postaviti na prvo mesto. Omenjena dunajska festivala sta letos ponovno dokazala, da postavljata film na piedestal, pred množico, željno predajanja plamena in ne ohranjanja pepela.

Miha Veingerl

Ni komentarjev: