LIFFe
 iz leta v leto postaja relevantnejša protiutež suhoparnemu, 
utrujajočemu in sivemu novembru. Navkljub zaostrenim socialnim razmeram 
se število gledalcev ne zmanjšuje, povečuje pa se njegova navzočnost v 
domačem medijskem prostoru. Čeprav se produkcijsko, medijsko in 
dogodkovno čedalje bolj širi, ohranja intimističen značaj svojih 
začetkov. Glavno festivalsko nagrado vodomec sta osvojila režiserja Veronika
 Franz in Severin Fiala za svoj film Lahko noč, mamica (najboljši film 
iz sklopa Perspektive). Nagrado FIPRESCI, ki jo podeljuje mednarodna 
žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev, je dobil 
film Mrhovinar, nagrado občinstva pa Čarlijeva dežela. Med kratkimi 
filmi je slavil film Roke proti nebesom, posebno omembo pa si je 
prislužila Kokoška. 
 
 PREDPREMIERE
 
 Predpremiere 
ostajajo največja vaba za publiko. Ta sklop nima skupnega tematskega 
imenovalca, zato smo vsako leto priča karseda raznolikemu in obširnemu 
programu (letos je vseboval kar triindvajset filmov). Tokrat sta za smeh
 poskrbela norveški Amaterji in francoski Ugrabitev Michela 
Houellebecqa, ki je »stockholmski sindrom v svoji boljši podobi« (Ruben 
Franko). Izstopala sta še dva skandinavska filma. Roy Andersson je v 
najnovejši stvaritvi Golob, ki je sedel na veji in razmišljal o 
življenju skozi posebno cineastično optiko premleval človeške 
eksistencialije in njene absurdnosti, Ruben Östlund pa je v Višji sili 
obračunaval in prevpraševal arhetipske »principe moškega herojstva in 
krvoločnosti ter ženske identifikacije z družinsko varnostjo« (Dejan 
Burgar). Največji razočaranji sklopa sta bili vsekakor nov film o 
Pasoliniju in slovensko-avstrijski Gozdovi so še vedno zeleni, vrhunci 
pa kar štirje: ruski Leviatan (rež. Andrej Zvjagincev), ameriška Birdman
 (rež. Alejandro González Iñárritu) in Foxcatcher (rež. Bennett Miller) 
ter turški Zimsko spanje (rež. Nuri Bilge Ceylan). Slednji »ponudi 
poglobljeno študijo odnosov ter vprašanja vesti« (Andraž Mele), Birdman 
pa »nam pravzaprav sporoča, da se mora igralec dandanes ob odrskem 
samomoru tudi zares ustreliti v glavo, če pričakuje odziv občinstva« 
(Aljaž Vogrin). Koridorjev tosklopski izbranec je LEVIATAN Andreja 
Zvjaginceva, o katerem je Tine Kolenik zapisal naslednje besede: »Če bi 
lahko stopnjevali tragedijo v še nekaj bolj nesrečnega, bi bil Leviatan 
zagotovo najboljši primer tovrstne prakse. [...] Tipično ruska atmosfera
 nas na tem čustvenem vrtiljaku celo pot obmetava z grdimi občimi 
družbenimi resnicami, drznimi paralelami med današnjo vladajočo strujo 
in krščanstvom ter nas izpusti šele z bolečim skokom z našega sedeža, 
poberemo pa se čustveno izmučeni, lucidno razsvetljeni in absolutno 
prevzeti.« J. P. 
 
 PANORAMA SVETOVNEGA FILMA
 
 Atlantik. 
Palo Alto. Pa tisoč sonc nad otokom ljubezni. In drugi. Letošnji Liffov 
filmski sklop Panorama je bil dobesedno panoramski, vsebinsko pa že 
skorajda popolnoma nepovezan. A morda je ravno zaradi te svobode uspel 
ustvariti karseda širok spekter sodobne filmografije, od klasičnih (Ne 
zapuščaj me, ki stavi vse na vsebinsko plat) do eksperimentalnih 
(Dvojnik s tehničnim podvajanjem oseb in vstavljanjem Ayoadejevih 
metafor) prijemov, od minimalističnih in preprostih (Palo Alto z izredno
 organskim, spontanim in neposiljenim dogodkovnim tokom) do nasičenih 
(Svojeglavi Philip z nabito kronološko nelinearnostjo) naracij, od 
resnejših (Pogled tišine in Oppenheimerjevo nadaljevanje dokumentiranja 
indonezijskega genocida) do lahkotnejših (Žurerka in trčenje življenja 
brez odgovornosti z resno ljubeznijo) tematik. Koridorjev tosklopski 
izbranec je POGLED TIŠINE, o katerem Blaž Cotman piše: »V [tem] drznem 
prispevku k razumevanju realnosti indonezijskega zadnjega pol stoletja 
in posameznih zgodovinskih odločitev [...] lahko [...] zaslutimo prav 
posebno epohalnost.« T. K. 
 
 PERSPEKTIVE 
 
 Na tem mestu 
preidimo k sklopu, ki nas je (znova) seznanil in soočil s sijajno 
živopisnostjo perspektiv. Pričnimo z dognanima filmskima predočitvama 
senzorne oviranosti – norveški film Slepa je rafinirana, s humorjem 
začinjena in v mnogočem inovativna tematizacija slepote, v brezdialoškem
 Plemenu pa sledimo »ganljivi zgodbi o tragični usodi gluhih ukrajinskih
 najstnikov« (Nina Žakelj). V uporni in postopoma čedalje bolj 
paranoidni svet »zoperstavljanja« korporativni Ameriki sestopa vsakršne 
sentimentalnosti očiščeni Mrhovinar, Proletarska zimska pravljica 
nazorno in svojevrstno razgrinja razredni antagonizem ter »se pri tem 
slogovno odlično spogleduje s starejšimi filmi in chaplinovsko komiko« 
(Jan Podbevšek), silovita glasbena drama Ritem norosti »v vseh svojih 
stosedmih minutah predstavlja s trnjem posuto pot do glasbene 
perfekcije« (Dejan Burgar), Lahko noč, mamica (dobitnik nagrade vodomec)
 pa se je izkazal ne samo kot film zavidljive »psihološke napetosti, 
temveč predvsem film groze« (Jan Podbevšek). Požri svoje prednike je 
drama (z močnim dokumentarnim pridihom) o jeniški romski družini s 
severa Francije, ki razstira problematiko bratske odtujenosti in 
nezaupanja, Puberteta: navodila za uporabo pa je subtilen dokumentarec o
 (quebeških) srednješolcih, njihovih prestopkih in pomembni vlogi šole 
ter izobrazbe. Zmagovalec letošnjega puljskega filmskega festivala 
Številka 55 je buren prikaz ene izmed krvavih bitk med hrvaško 
osamosvojitveno vojno, Velika hiša pa zgodba o odraščanju, ki prerašča v
 (družbeno)kritično rezoniranje in razgaljanje brazilske aktualitete. 
Letošnjih Perspektiv potemtakem ni odlikovalo zgolj obilje pespektiv, 
temveč tudi precejšnja motivno-tematska razgibanost in zanimivost. Na 
srečo brez pretirano izrazitih zdrsov v trivialnost. Koridorjev 
tosklopski izbranec je ukrajinski film PLEME, o katerem Nina Žakelj 
piše: »Odlična narativa in čustvena igra igralcev (od katerih so vsi 
gluhonemi) nam omogoči, da kljub nepoznavanju kretenj lahko osnovam 
zgodbe in predvsem čustvom brez težav sledimo. Pristen občutek izolacije
 v svetu manjšine in borba za obstoj [...] sta prikazani na ganljiv in 
tenkočuten način, ki propad protagonistov naredi še toliko bolj udaren. 
Ne za vsakogar, a kljub temu odlično.« B. C. 
 
 EKSTRAVAGANCA 
 
 Sklop Ekstravaganca je, kot je predlanskim za Radio Študent upravičeno 
zapisal Robert Kuret, »dobro vodilo za iskalce ekscentričnosti in 
žanrskega filma«. Tudi tokrat ni bilo nič drugače. Med letošnje 
umetniško najsijajnejše »ekstravagantneže« lahko prištevamo ingeniozni 
izraelski tragikomični triler Veliki, zlobni volkovi, Saulnierjevo 
Otožno razdejanje kot presunljiv »konglomerat klasičnega trilerja 
maščevanja, nekoliko grotesknega (anti)junaka in črnohumornih vložkov« 
(Jasna Levanič) ter Naporen dan, domiseln, obešenjaški in presenetljivo 
nepredvidljiv severnokorejski neo-noir triler o »napornih dnevih« 
detektiva Ko Gun-sooja. Sledijo umetniško nekolikanj manj prepričljivi –
 razmeroma medla »found footage« grozljivka Jama, ki pa uspe zahvaljujoč
 neizprosno klavstrofobičnemu vzdušju vsaj malce omiliti svojo siceršnjo
 derivativnost, Groba montaža kot bizaren »metamentarni« vpogled v 
nastajanje fiktivnega eksploatacijskega filma ter Zlo za petami, svojska
 tematizacija spolnosti, ob kateri »se zvesti gledalec grozljivk kar ne 
more znebiti občutka déjà vuja, ki pa ga hkrati [vendarle] spremlja 
nenavadna svežina« (Jasna Levanič). Koridorjev tosklopski izbranec je 
film VELIKI, ZLOBNI VOLKOVI, o katerem sem pisal, da ga »odlikujejo 
dodelana in elegantna režija, vrhunska igra, pretresljivo dognana 
prepletenost, zraščenost tragike in (pogosto prav absurdne, potujitveno 
učinkujoče) komike, stiskajoče vzdušje, kakršno bi [...] filmu [...] 
lahko zavidal celo marsikateri težkokategorni triler, in ki s 
približevanjem – nenadnemu, neslutenemu – zaključku pridobi prav 
osupljive razsežnosti ter nazadnje kulminira v vznemirljivem in 
zapomljivem sklepnem prizoru«. B. C. 
 
 KRALJI IN KRALJICE 
 
 Letošnji sklop Kralji in kraljice bi se zlahka (vsaj deloma) uvrstil 
tudi pod Ekstravaganco. Vsevrstna čudaškost in čudnost sta puhtela iz 
por »kraljevskih« filmov. Od tistih manj nenavadnih bržkone prvi skoči v
 oči Najbolj iskani človek, eden izmed zadnjih filmov pred kratkim 
preminulega kvalitativnega revitalizatorja sodobnega ameriškega (celo 
holivudskega) filma Philipa Seymourja Hoffmana (ki, kakopak, ni 
razočaral), film pa je za operacije državnih tajnih služb nekaj takega 
kot serija The Wire za prikaz uličnega sveta drog in policijskega 
spopadanja z njim. Ameriški programski kompanjon Nočne poti je s 
sorodnim vzdušjem bolj aktivistično aktualen, a spet v svoji navadnosti 
izstopa od preostalih. Kot protiuteži zato recimo Težko je biti bog (o 
znanstveniku, ki prispe na planet, podoben našemu, a ujet v srednjeveško
 dobo) ali pa Ljudje ptice (nekakšen poskus ekranizacije magičnega 
realizma v današnjem svetu) izpadeta še toliko bolj fantastična, 
izvenprostorska in tuja, posledično pa morda tudi zanimivejša. 
Koridorjev tosklopski izbranec je TEŽKO JE BITI BOG, o katerem sem 
pisal: »Filozofsko-eksperimentalni model podajanja analogije današnjega 
sveta kljub vizualno popolnoma navdihujoči črno-beli tehniki snemanja na
 vsakem koraku implicira, da svet ni črno-bel, temveč le črn.« T. K. 
 
 Če bi se radi še podrobneje seznanili z nedavnim liffovskim dogajanjem,
 ste vabljeni k branju naših festivalskih kratkic in recenzij: http://koridor-kriziscaumetnosti.blogspot.com/search/label/LIFFE
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar