nedelja, 18. januar 2015

[SCENSKE UMETNOSTI: domače] Recenzija gledališke predstave Gozd se svetlika (Milena Markovič), produkcija IV. letnika AGRFT, drugič:

Režija: Žiga Divjak
Dramaturginji: Katarina Morano, Iza Strehar
Igrajo: Eva Jesenovec, Tines Špik, Iztok Drabik, Žan Perko

Prva slovenska uprizoritev

Si v lokalu. Sediš za mizo, nasproti tebe znanec, prijatelj, partner. Pogovarjata se. O čem gre beseda? Se menita o velikih zagatah človeštva, včerajšnji črni kroniki, sobotni nogometni tekmi ali zgolj nerodno izdavljata enovrstičnice in v resnici ne povesta ničesar? Se sploh še znamo pogovarjati? Kako na pogovor vpliva skupna preteklost? Drama Gozd se svetlika nas postavi v beznico, geografsko in časovno nedefinirano, vendar zato nič manj zgovorno.

Če si ob omembi beznice predstavljate zaprašen šank, razglašen klavir in pevko, ki izgleda mnogo starejša, kot je, potem jo v drami zlahka prepoznate. Če dodate temu še polivinilaste stene in stole, ki hkrati asociirajo na trenutno prenovo, ob enem pa nakazujejo stalno razdejanje ter bolečo praznino preveč praznega lokala, je oder pripravljen za turoben ekskurz v boleče predele neizrečenega, nepredelanega in neizpolnjenega.

Barska pevka Maca in neimenovani točaj sta sprva edini živi duši v beznici. Njun pogovor je prepočasen, da bi se lahko pretvarjali, da v zraku ni napetosti. Eva Jesenovec in Tines Špik si vzameta med replikami ravno toliko časa, da nas prisilita v takojšnje in prekomerno analiziranje situacije, kar ima neverjetno močan učinek. Drama sicer vseskozi hodi po poti neizrečenega in sili v lastno interpretacijo dogodkov, saj najprej vidimo čustvene brazgotine preteklosti, šele nato pa izvemo, kaj se je dejansko zgodilo, medtem, ko veliko ostane preprosto nepojasnjenega. Skozi cmoke v grlu, steklenice žganja in solzne oči počasi odkrivamo zgodbo o trgovini z belim blagom, prevelikih moških egih, maščevanju iz ponosa in posilstvu. Vse skupaj dopolni suverena interpretacija vseh igralcev, katerih dialogi razkrivajo osebe z žalostnim, bednim življenjem, ki pa uteho najdejo le v njih samih, ker je njihova skupna preteklost edino, kar sploh imajo.

Gozd se svetlika je drama o ljudeh s socialnega dna. Je drama, ki nas prisili v razmislek o naših lastnih privilegijih in o morebitni izgubi le-teh. Ko pa se zavemo še tragičnega hrepenenja v ljubezenskem trikotniku, prične drama boleti. In na koncu boli bolj kot razbita steklenica na glavi Žana Perka.

Luka Seliškar

Ni komentarjev: