nedelja, 26. oktober 2014

[GLASBA: domače] Reportaža s koncerta Swans


Datum: 16. 10. 2014
Prizorišče: Kino Šiška, Ljubljana

Ko v sodobnem glasbenem kontekstu opisujemo titanskost, le malo bendov resnično v trenutku švigne v glavo. Takisto se zgodi pri monumentalnosti. Pa mogočnosti. Te besede niso le presežniki kot taki, temveč opisujejo entiteto in izkušnjo le-te, transčutna stanja, ki nastajajo ob uživanju izvajalčeve umetnosti. A še nekaj je skupnega vsem trem presežnikom – en bend, ki je po današnjem večeru to ne le dokazal, temveč celo ušel opisom jezikovnega vokaliziranja.

Ob začetku nas je pozdravila Margaret Chardiet aka Pharmakon, enoženski bend, ki po svojem pristopu sliči na sodobni koncept Swansov. Repeticija kot glavno orodje pripravljanja publike do višjeslojnih ekstaz, dosežena direktno za DIY sladokusce – z loopanjem nezvočil. Nekoliko medlemu zvočnemu konceptu enosmernega industrialnega trušča Margaretin raztreščen vokal ni pretirano pomagal, njena prezenca pa kljub jadranju med publiko ni pustila očitnejšega vtisa. Zelo meglen in zamazan vpogled v nadaljevanje je le imel nehvaležno vlogo predskupine dotičnim naslednikom, a vseeno so bila pričakovanja večja.

A takrat se pričelo. Že navidez nepomembno 15-minutno ritmiziranje na gongu je (na)povedalo več kot polurna Pharmakon. Napovedalo je silo. Napovedalo je drugotnost. Napovedalo je neusmiljenost. Ko se je zasedba Swansov počasi večala, smo doživeli prav to. Neusmiljenost, ki nas je preganjala iz varnosti konvencionalnega in poznanega, tja, kamor smo vstopali kot mali otroci, prvič, polni začudenja nad zmožnostjo obstoja tako intenzivne in predvsem predrugačene koncertne izkušnje. Kljub ostrosti, kljub mehanični gonji, kljub ušesnemu »slasherju« smo živeli v tisti drugotnosti, ki ni bila nič manj kot čudežna. Kot bi bilo Giru in kompanjonom vseeno za našo na novo odkrito deželo, so ti le še stopnjevali svojo neomagljivo motorično gorje, večni drone, ki se je, sestavljen iz preneštetih sočasnih elementov – od tehničnega drkanja piščali do živalskega zavijanja doma-narejene violine – v našem umu risal kot skupek barv, ki jih sicer nismo zmožni zaznati. Meditativno, transcedentalno, ritualno ... vse to so besede, s katerimi se opisuje običajne presežne koncerte. Tokrat me besede pustijo na cedilu. Ker pač morate biti tam.

Tine Kolenik

Ni komentarjev: