Založba: Modrijan, zbirka Svila
 Leto izdaje: 2014
 Prevod: Maja Kraigher
 Kdor je naveličan kvazi-intelektualnega diskurza o komunizmu in 
politični levici, bo v noveli Nesporazum v Moskvi prišel na svoj račun. 
De Beauvoirjeva ga namreč tako naravno vplete v življenje zrelega para, 
da lahko opazimo, kako neprisiljeno vstopa v njun vsakdanjik. Kot na 
mestu pojasni Jože Vogrinc v Mladini: »Zares komunist bi bil v tem 
tisočletju le član gibanja za odpravo kapitalizma v svetu. Takega 
gibanja zdaj ni. Dokler ga ni, pa tisti, ki se hvali, da je komunist, 
blefira. Ker pa se nasprotja svetovnega kapitalizma zaostrujejo, 
porajajo tudi gibanja za njegovo odpravo. Enačenje komunizma s 
totalitarizmom tega ne more preprečiti. Zato naj vas ne preseneti, če 
komunizem 21. stoletja zase sprva ne bo vedel, da je komunizem, in o tem
 ne bo hotel nič slišati.« 
 Glavna lika, nasprotno, ne blefirata,
 temveč se v zasebnosti svojih misli sprašujeta ne le o komunizmu, 
temveč tudi o tem, kako delovati v kapitalističnem svetu, v katerem 
nista nikoli našla svojega mesta. Kljub temu novela ni predstavitev 
stališč dveh Francozov, ki potujeta v Moskvo, temveč le posledica 
razmišljanja o minevanju, starosti ter dvoma o možnosti brezkompromisne 
povezave med posameznikoma. 
 André in Nicole, upokojena Parižana,
 sta si v cvetu mladosti ustvarila polno življenje, ki se razkriva skozi
 pripoved.  Leta 1966 upokojena odpotujeta v Moskvo, kjer doživita 
nesporazum – sama s sabo –, kar posledično vodi v medsebojni konflikt. 
Kako se sprijazniti s staranjem, bledenjem seksualnosti in lepote, 
izgubo mladostne energije? Avtorica dvome prikaže skozi oči moškega in 
ženske, skozi dva miselna tokova, ki se ne izključujeta, temveč ju 
pestijo sorodne težave. O svojih političnih prepričanjih, po katerih sta
 živela in vestno delovala, nista več prepričana, prav tako ne o svojih 
življenjskih odločitvah ter o medsebojni navezanosti. Ali sta se kdaj 
zares ljubila? 
 Strah pred smrtjo, vprašanje ženske, svoboda – 
Simone de Beauvoir je avtorica, ki se je s svežim pogledom vestno 
lotevala najglobljih vprašanj človeštva. Intelektualka, aktivistka, 
filozofinja ter nenazadnje tudi pisateljica, ki je svoja politična in 
življenjska prepričanja v Nesporazumu v Moskvi uspela ujeti na nekaj 
desetih straneh, nam predstavi lik ženske (v grobem ga spoznamo tudi v 
Drugem spolu iz leta 1949), ki kljub odličnim nastavkom za bogato 
kariero zapusti samo sebe v smislu intelektualne rasti ter se posveti 
možu in družini – odloči se postati gospodinja ter ustrezati, česar se 
zaveda in kar očita sama sebi: »Zaradi njega je bila ženska, ki ni več 
vedela, kako porabiti čas, ki ga je še imela preživeti.«
 Avtorica
 je iskrena, a to lastnost odvzame dialogu protagonistov ter jo skrije 
med njuna tiha razmišljanja. Živo začutimo stisko Nicole, ki jo 
vprašanje ženske pesti v veliko večji meri kot v mladosti, ter Andréjevo
 zaskrbljenost, na trenutke celo resignacijo, nad svojimi življenjskimi 
dosežki. Kljub temu da sta v enakovrednem položaju, pada na Nicole 
gostejša senca – medtem ko André večino časa na potovanju posveča svoji 
hčeri, ki prebiva v Rusiji, se Nicole utaplja v lastni destruktivni 
misli. V njo ob koncu ujame tudi partnerja, ki tik pred koncem na kopno 
vrže sidro ter reši konflikt, ki je bil bolj konflikt ednine kot 
dvojine. 
 Klara Zupančič
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar