Muzej sodobne umetnosti Zagreb
 18.12.2014–20.2.2015
 Kustosinja: Snježana Pintarić
 
 Avstrijski umetnik Peter Kogler, znano ime mednarodne umetniške scene 
zadnjih trideset let, se predstavlja zagrebški javnosti v  Muzeju 
sodobne umetnosti. 
 Rojen je bil v Innsbrucku leta 1959, dvajset let
 kasneje pa je zaključil študij na likovni akademiji na Dunaju, kjer 
tudi danes deluje in živi z ženo arhitektko. V 80. letih, ko je formiral
 svoj slog,  je živel v umetnostnih žariščih - New Yorku in Los 
Angelesu, kjer je vpijal metode tedanjih umetnikov, kot so John 
Baldessari, Mike Kelley in Raymond Pettibon. Ta najpomembnejša leta so 
odredila smer, v kateri še danes deluje – zanimali so ga pop art, 
minimalizem, znanstvenofantastični filmi, leta 1984 pa se je začel 
ukvarjati tudi z računalniško umetnostjo. 
 Kot  ostali predstavniki 
srednje generacije  avstrijskih umetnikov (Franz Graf, Heim Zobernig in 
Erwin Wurm), ki so svoje delovanje začeli v istem času, je tudi Kogler 
začel svojo umetniško pot sprejemavši tradicijo konceptualne in medijske
 umetnosti ter z raziskovanjem področij, v katerih se mešajo  različne 
discipline in mediji – performans, video, film, slikarstvo, računalniška
 umetnost, skulptura in arhitektura. 
 Med leti 1993 in 2005 je bil 
zaposlen kot profesor Računalniške in video umetnosti na Akademiji 
likovnih umetnosti na Dunaju, od leta 2008 pa svoje znanje grafike 
prenaša na študente Akademije likovnih umetnosti v Münchnu. O njegovi 
kvaliteti govorijo njegova dela, ki so bila  razstavljena na mnogih 
prestižnih mednarodnih razstavah; na Beneškem bienalu (1986, 1993, 
1995), na Documenti IX (1992) in Documenti X (1997) v Kasslu. Ob tem je 
imel veliko število samostojnih razstav: v Schirn Kunsthallu v Frankurtu
 na Majni; v Lizboni; v paviljonu Secesije na Dunaju 1987; v Ženevi; v 
Kunstvereinu v Hannnovru; v MoMA v New Yorku itn. Mnoga svoja dela je 
predstavil tudi na javnih prostorih: na postaji podzemne železnice na 
Karlsplazu na Dunaju (2012); na želežniški postaji v Gradcu (2003, 
2013); v skate parku Porte d'Italie v Parizu (2007) in na podzemni 
železniški postaji Fröttmanning v Münchnu (2005).
 Razstava, pri 
kateri so mu bili v pomoč tudi žena in štirje bližji sodelavci iz 
njegovega ateljeja, v megalomanskem Muzeju sodobne umetnosti v Zagrebu 
poskuša podati vpogled v umetnikova najnovejša in različna dela. Že 
preden stopimo v muzej, je s ceste viden Koglerjev prepoznavni znak: 
velike video projekcije belih podgan, ki stopajo v množici, mravelj ... V
 notranjosti se čez široke hodnike masivnih belih zidov muzeja 
sprehodimo do drugega nadstropja, kjer se počasi odpira črno-beli svet 
Petra Koglerja. Pa čeprav je po njegovih besedah to zadnji prostor 
razstave, deluje kot očarljiv  uvod v razstavo.
 Razstava se pričenja
 z monumentalno zaveso, ki ima abstraktne rdeče motive ter deluje kot 
velika slika, ki je ločnica in psihološki uvod v kvadratni prostor z 
video projekcijo in zvočnim ozadjem. Ko stopimo v dvorano, se nahajamo v
 popolnoma drugačnem svetu – na vsakem zidu so video projekcije sivih 
''cevi'', ki z malimi, nevidnimi spremembami (kot da cevi dihajo ali kot
 da se nahajamo v hitrem dvigalu) v obiskovalcih vzbujajo nelagodje, 
nestabilnost in občutek, da so v psihedeličnem sivo-belem svetu, pod 
opijati. Z zvokom v ozadju, ki ga podpisuje kustos Franz Pomassi, je ta 
atmosfera celostna.  
 Zatem pridemo v prostor, v katerem so 
predstavljene vsakodnevne vizualne strukture v dvo- ali tridimenzionalni
 obliki (skulptura mravlje, slike žarnice, človeški možgani, cevi,  bele
 podgane ...), v katerih se vidi jasen vpliv ameriške umetnosti 
minimalizma in pop arta. 
 V zadnjem razstavnem prostoru (oziroma 
prvem), ki ga vidimo, ko prihajamo s tekočimi stopnicami, je celoten 
prostor, vključno z zidovi, tlemi in stropom, obložen z črno-belimi 
tapetami, ki obkolijo gledalca. V nasprotju s tradicionalno postavitvijo
 tukaj ni razstavljenega predmeta, vendar pa dvorana deluje izpolnjeno. 
Črno-bele abstraktne krožne oblike povečujejo in množijo preprost 
kvadraten prostor, v katerem se obiskovalci počutijo, kot da so v 
virtualnem labirintu ali pa v svetu brez dimenzij, namreč robovi zidov 
in sten so s tapetami dokaj zabrisani. Z njegovimi sodobnimi tehnikami 
je virtualno področje postalo realnost, medtem ko so meje arhitekture 
pridobile nove dimenzije. Iz te dvorane se gre v majhno, popolnoma 
mračno sobo, v kateri je projecirana trodimenzionalna bela obla sveta.
 V medijih zelo razvpita razstava je name naredila globok vtis, posebej 
zaradi skrbnosti avtorjeve izdelave, same ideje ter sinteze slik, 
inštalacij in projekcij, ki prispevajo, da v gledalcih zbujajo 
najrazličnejše občutke radovednosti, čudenja, občudovanja in izgube v 
prostorih, okolju in navsezadnje vesolju ter obračanje na 
samopremišljevanje o dimenzijah in naravi sveta, v katerem živimo.
 
 Ines Žganec
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar