Založba: Goga
 Leto izdaje: 2014
 
 
Potaknjenci, roman Maje Gal Štromar, v središče zgodbe postavljajo 
Patrika, očeta dveh otrok in brezposelnega ljubitelja botanike, ki ga
 preživlja njegova veliko bolj uspešna žena. Patrik se skozi življenje 
prebija brez kakršne koli volje - že v najobčutljivejšem življenjskem 
obdobju so mu jo ubile ženske (predvsem mama in babica), ki so mu 
ukazovale, kaj lahko čuti in česa ne, kaj lahko dela in česa naj se 
vzdrži. Rečeno mu je bilo, da mora biti vselej in povsod na uslugo svoji
 sestri, ženi, materi in otrokom. Da naj uboga in se žrtvuje za druge. 
Brezpogojno. Patrik zase pravi, da je »križanec brojler, namenjen 
pitanju«. Verjame, da lahko vzdrži to neskončno podrejanje ciljem 
drugih. Zdi se, da je Patrik kriv že samo zato, ker se je rodil kot 
moški. Pisateljica na to namiguje tudi z omembo hmelja, ki se mu odreže 
moške dele, da bi se povečal hektarski odnos, kar je alegorija na 
kastracijo moškosti oz. vse, kar se pod tem pojmom skriva. Patrik je 
definicija kastriranega moškega, kar bralec izve na koncu romana – je 
namreč neploden. Njegovi otroci so potaknjenci, podtaknili so mu jih 
brez njegovega vedenja. Prav tako si Patrik ni izbral svoje žene, ki mu 
jo je »podtaknila« njegova mama. Ženi je ime Vladena, kajti ona je 
vladar družine in nadzoruje dogajanje v njej. V romanu Maje Gal Štromar 
nič ni naključno, vse se povezuje v gosto mrežo simboličnih namigov. 
Paradoks o želvi, ki je Ahil nikoli ne dohiti, je še ena alegorija za 
Patrikovo nezmožnost udariti po mizi in narediti nekaj samo zase. 
 
 Omeniti velja, da Maja Gal Štromar uporablja mnogo različnih postopkov,
 da bi svojo zgodbo ohranila živo in dinamično. Pojavljajo se kuharski 
recepti, kriminalistična poročila, psihiatrično mnenje, »ljubezensko« 
pismo in astrološke analize. To raznovrstnost podkrepijo stavki, 
izrečeni v nemščini, italijanščini, srbohrvaščini in latinščini. Če k 
temu dodamo še dejstvo, da se zgodba bere kot kriminalka, saj je že na 
prvih straneh izpisano kriminalistično poročilo o posilstvu mlade 
ženske, nam je lahko kaj kmalu jasno, da imamo opravka z zgodbo, ki 
deluje kot večglava pošast, ki skuša Patrika kot rezance posrkati v svoj
 želodec. Če je Patrik v letih pred začetkom pripovedovanja zgodbe še 
lahko bežal pred samim seboj, se s trenutkom, ko se ta začne odvijati, 
prične snemati tudi prizor njegove psihoanaloške analize. Ta postaja z 
vsakim poglavjem bolj kruta in bolj posega v njegovo jedro, prav tja, do
 kamor sam ni imel dostopa in pravice bivanja.
 
 Romanu lahko 
zamerimo nakopičeno (»multi-task«) naracijo, ki pa ne doseže cilja, ki 
si ga je zadal, tj. ustvariti moderno pripoved, ki bo presegala 
jamrajočo izpoved faliranega slovenskega moškega, ki se zaplete v 
sindrom nacionalnega manjvrednostnega kompleksa in za vedno ostane v 
senci svoje žene in otrok. Roman ravno s ponavljanjem alegoričnih in 
pripovednih postopkov ustvarja zasičenost na ravni fabule, ki kljub 
avtoričini imaginativnosti deluje kot odvečni potencial. Pravilo več je 
več tukaj ne zdrži vode. Roman najbolj blesti v psihološkem izklesavanju
 Patrikove usode in posledic njegovih ne-besed in ne-dejanj. S tehniko 
manj je več bi morda tudi roman pridobil na teži in se razvil v to, kar 
vseskozi nakazuje, da bi lahko postal – zelo dober psihološki roman.
 
 Kljub vsemu pa je bralska izkušnja zelo čustvena, saj se skoraj v 
vsakem od nas skriva mali Patrik, ki ima občutek, da je življenje 
izbralo njega in ne obratno. Avtorica na koncu romana daje temu malemu 
Patriku možnost, da preseže svojo ujetost v nesrečno otroštvo in v 
življenju poseže po tistem, kar mu pripada in za kar je bil rojen.
 
 Dejan Burgar
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar