Založba: Zala
 Leto izdaje: 2014
 Prevod: Tina Mahkota
 
 Siobhan Dowd je angleška pisateljica irskega rodu s kratko, a efektivno
 pisateljsko kariero in pestrim življenjem, posvečenim humanitarnosti, 
ki se je prehitro končalo. Borila se je za pravice marginalnih skupin, 
pisala pa predvsem za odraščajoče otroke, torej mladino v vseh smislih, 
in si prizadevala za porast mladih bralcev, kajti »Če zna otrok brati, 
zna misliti, in če zna otrok misliti, je svoboden.«
 
 Barjanski 
otrok je dvojna zgodba, združena v življenje ene osebe – brihtnega 
Fergusa s Severne Irske na začetku osemdesetih let. Je zgodba, ki jo 
pripoveduje sredi barja po naključju najdeno truplo deklice Mel izpred 
dva tisoč let in njen duh, ki svojo razlago o žrtvovanju pripoveduje v 
Fergusovih sanjah. Hkrati je zgodba Fergusove sedanjosti, ki doživlja 
svojo verzijo nepotrebnega žrtvovanja prek starejšega brata Joeja, ki v 
zaporu s stradanjem gladovno stavka, da bi si pri neizprosni Margaret 
Thatcher skupaj z ostalimi politični zaporniki izborili razlikovanje od 
ostalih zapornikov.
 
 Fergusov problem je torej Melino truplo, za
 katero kasneje poskrbi arheologinja s prikupno najstniško hčerko Coro, 
poleg tega pa še stradajoči brat in preostanek družine, ki se doma v 
nemoči trudi ugotoviti, kako rešiti Joeja, hkrati pa se bori za svoje 
preživetje in skuša najti način, kako bivati pod isto streho. Končno 
predstavlja skrb tudi Fergusova prihodnost, saj želi postati zdravnik, 
za kar potrebuje dovolj dobro maturitetno spričevalo, in seveda 
Fergusovo okolje samo, ki je tako ali tako en sam velik razkol. Severno 
Irsko so v osemdestih namreč zajeli hudi politični nemiri in terorizem 
kot posledica spora med irskimi unionisti in republikanci, ki so problem
 britanske okupacije reševali vsak po svoje in eden proti drugemu, 
posledica česar so bile nepotrebne smrti in opustošenje, ki je mladim 
jemalo prihodnost. 
 
 Fergusu edini izhod iz poplave pritiskov 
zagotavlja tek po bližnjem hribovju, ki pa se izkaže za navado, ki jo 
Joejev kamerad iz šolskih dni spretno izkoristi za svoje posle. 
Dolgoročna rešitev, na katero upa Fergus, je torej študij medicine, ki 
pomeni odhod od doma in selitev na Otok. Prvi stiki z ljubeznijo so na 
poti do tja osvežitev, ki prija, in še ena lekcija, kako združevati 
sladko plat življenja s skrbmi.
 
 Da bi uspel, mora večkrat po 
malem žrtvovati sebe in zato je na nek način najbolj odrasla oseba v 
romanu - sposoben je spretno voditi posamezne odnose ter jih hkrati 
povezovati, kadar je v to prisiljen, še več, domiselno izpelje vsako še 
tako stresno situacijo, ki sprva deluje katastrofalno.
 
 Fergus 
je lik, ki se ga ne da sovražiti, skromen do drugih in zahteven do sebe,
 pogumen brez napuha, prijetna kombinacija lahkotne lenobe in 
disciplinirane doslednosti, ko gre za iskanje odgovorov na vprašanja, ki
 se jim drugi izmikajo. Gre za simpatičnega fanta, ki nam zleze pod kožo
 in ki mu privoščimo srečo vsakič, ko je ta spet na njegovi strani. 
Svet, v katerega je postavljen, nikakor ni rožnat, a s svojim 
vitalizmom, ki stoji na trdnih tleh, daje Fergus vtis, da je prav 
njegovo dojemanje sveta in delovanje v njem najprimernejše, najbolj 
odraslo in objektivno izmed vseh. Mogoče je temu tako zaradi njegove 
ambivalentne pozicije – ni več otrok, ki ne razume, in ni še odrasel, ki
 bi bil obremenjen s krivdo iz preteklosti, ki bi ga zavajala pri 
dojemanju realnosti – kar mu odrasel bralec lahko upravičeno zavida.
 
 Fergusov nemučeniški »boj« s smrtjo, ki je v romanu prisotna od prvih 
strani, se zaključi z aktom, ki ga smrti nekako odreši, kolikor je to 
sploh mogoče in smiselno. Sam verjetno misli, da improvizira, vendar mu 
improvizacije nikakor ne moremo očitati pri argumentu, ki je nič drugega
 kot krik po življenju v najbridkejšem in hkrati najlepšem pomenu te 
besede:
 »Bolj trpimo zaradi grehov opustitve kot zaradi grehov storitve.«
 
 Roman se priporoča bralcem od 14. leta dalje, v njem naj bi se torej 
prepoznala predvsem generacija, ki želi vstopiti v svet odralih. Vendar 
problemi osemnajstletnega Fergusa še zdaleč niso omejeni na adolescenčni
 kliše, ampak dobivajo stalno nove razsežnosti, ki zadevajo vsakogar, 
odražajo pa predvsem večplastnost sveta, ki ga posameznik v določeni 
meri lahko spremeni, če to želi in je dovolj pogumen. Ali pa pusti 
strahu, da ga ta opogumlja. 
 
 Kaja Dragoljević
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar