Založba: Goga
 Leto izdaje: 2014
 Prevod: Seta Knop
 
 Danilo Kiš je bil rojen 22.2.1935 v Subotici. Očeta, madžarskega Juda, 
so leta 1944 odpeljali v Auschwitz, od koder se ni vrnil, mamo, 
Črnogorko po rodu, pa je izgubil leta 1951. Po končanem študiju 
književnosti v Beogradu je pisal za mnoge revije in deloval kot lektor 
na različnih ustanovah, tudi v tujini. Umrl je 15.10.1989 v Parizu. 
 
 Prevladuje mnenje, da je ravno Peščena ura (Peščenik) njegovo največje 
delo, medtem ko je najbolj kontroverzno delo gotovo Grobnica za Borisa 
Davidovića, ki je izšla 1976 in sprožila burne odzive na tedaj še vedno 
konservativni jugoslovanski sceni - tako literarni kot družbeno 
politični. Kišev cilj pa je bil preprost: prekiniti s konservativnostjo 
in oviranjem pri razmišljanju. Vseeno so odzivi in verjetno tudi drugi 
vplivi spodbudili Kiša, da se je preselil v Francijo, iz katere se ni 
pogosto vračal. Pokopali so ga v Beogradu s pravoslavnim obredom, kar je
 bila njegova poslednja želja.
 
 Peščena ura je tretja knjiga iz 
tako imenovanega "družinskega cikla". Začenši z Bašta, pepeo in Ranim 
jadom je Kiš našel nov izvir čustev za svoje ustvarjanje, to pa so 
spomini na očeta in mladost. Zgodba se odvija v družini Kiš med vojno, 
kjer narator (sin) poizkuša rekonstruirati karakter in usodo svojega 
očeta. 
 
 Celotna zgodba temelji na očetovem pismu, roman pa 
doživljamo kot fragmentarno spominjanje dogodkov, ki kot tok misli 
prodira na površje skozi pisanje omenjenega pisma. Fabula sama prikazuje
 potovanje Eduarda po različnih krajih, kjer se srečuje z različnimi 
ljudmi, ureja stvari in skuša sebi ter predvsem svoji družini, ki se v 
zgodovinskem trenutku sooča z vojno, na vsak način zagotoviti 
preživetje. Ker je sam judovske veroizpovedi, išče načine, na katere bi 
to zakril. Išče pa tudi druge možnosti, svoje otroke je dal denimo 
pravoslavno krstiti, da bi bili varni pred antisemitističnim cunamijem.
 Glavne teme romana so vsekakor oče in njegova usoda, druga svetovna vojna in genocid. 
  
 Najbolj zanimiva pa je romaneskna struktura. Na koncu romana se bralcu 
prikaže originalno pismo, ki ga je Eduard 5. aprila 1942 napisal svoji 
sestri Olgi. To pismo pa je temelj, s pomočjo katerega zaključek romana 
povežemo z vsem dogajanjem prej, dobimo povzetek, odgovor in hkrati 
epilog. 
 
 Zgodba je tako kombinacija iluzije, zgodovinskih in 
osebnih dejstev ter spomina, ki je sam po sebi včasih iluzoren in nas 
zna tudi zavesti.
 
 Poleg očetove zgodbe se v besedilu v 
fantomski obliki pojavljajo konkretna razmišljanja o svetu na primeru 
Newtonove teorije gravitacije in verskih zakonov in njihovih izvorov ter
 smislov. 
 
 "Enako je s prepovedjo alkohola. Svetnik se ga je 
napil in bruhal. Ker je začel klatiti neumnosti in se mu je zapletal 
jezik, ko je izgovarjal sporočila, ki jih je prejemal z neba, se je po 
ukazu sveta modrecev odpovedal alkoholu."
 
 V tem romanu nas Kiš 
na svoj inovativen, a visoko estetski način popelje v ritmično nihanje 
morja med poezijo in surovostjo življenja, preprostega, krutega in 
resničnega. Tako plujemo med spomini, domišljijo, sanjami in smrtjo. 
Posameznika pa predstavi kot subjekt, ki so mu lastne prav vse te 
stvari. To je po njegovem mnenju cilj umetnika: da življenje in vso 
njegovo simboliko opazi in poetično ujame.
 
 Kiš se v svojih 
delih sprašuje o smislu življenja, in tako je tudi v Peščeni uri, kjer 
zastopa bolj pesimistično stališče. Ne vemo, od kod smo, niti kam gremo,
 dejstvo pa je, kot je v romanu tudi zapisano, da je smrt konec. S tem 
nastavi ogledalo religijam in raznim filozofskim razmišljanjem, od 
katerih pričakuje, da bodo v njem zagledali svojo smešno podobo. 
 
 Kakšen pa je pomen Peščene ure kot simbola? Pretakanje peska lahko 
razumemo tudi v smislu prehoda generacij, kjer pesek teče enosmerno, 
hkrati pa se koščki različnih kamnov mešajo med seboj. Dejstvo je, da je
 teža peska brezpomenska, to pa simbolizira življenje samo. Pesek 
»mineva« skozi luknjo, ne glede na to, kaj delamo, kaj razmišljamo, 
želimo, hrepenimo ali verjamemo in ne glede na to, kako doživljamo sebe,
 svojo usodo ali usodo drugih. Pesek teče in je zgolj pepel kamna. 
 
 Gre za prvovrstno umetnino, ki sodi v sam vrh tudi na svetovni ravni. 
Kljub temu, da je branje romana (pa tudi Kiša nasploh) precej kompleksna
 stvar, nas v trenutkih zmedenosti in nekoherntnosti "tolaži" in 
spodbuja njegov slog, ki je izrazito subtilen, ukročen in hkrati 
razpuščen. Vsaka beseda ima svojo obliko in svoje mesto, nobena ni 
preveč in nobena nikjer ne manjka, gre za preprosto popolnost. 
 
 Rok Pečečnik
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar