sreda, 11. februar 2015

[GLASBA: domače] Reportaža s festivala MENT Ljubljana: sreda

Konferenčni del:
Primer: Showcase

Otvoritev MENT-a je bila direktna in je nemudoma vpogledala v same korenine in zaodrje razlogov za samo izvedbo tovrstnega festivala. Zakaj showcase? Zakaj toliko? Kaj od njih pričakovati? Izbira okroglomiznikov je bila zato logična – organizatorji takšnih festivalov, glasbenik, ki je tudi po zaslugi showcasa uspel in morda bolj zaradi lokalne intrige, naš festivalski pohajkovalec Igor Vidmar. Ton festivala, ki je bil zastavljen že ob najavi imen okroglih miz konferenčnega dela, je bil tokrat še toliko bolj simptomiziran. Glasba se je izpostavljala skozi industrijo, skozi uspeh v statističnih rezultatih, skozi družbeno politiko zahodnega, neoliberalnega sveta. Glavna poanta je bila vseeno jasna – poleg vsega mreženja, povezovanja in drugačnega vzpostavljanja stikov je pomembno, da prodre glasba. Sicer glasba v industriji, a vseeno glasba. Okrogla miza, takšna, kot je bila zastavljena, je festival predstavila kompletno, koherentno in, kljub morebitnim neizogibnim pomislekom, izredno pozitivno. MENT smo potrebovali, tudi v oz. v vseh ozirih, ki jih nudi.

Koncertni del:
Žiga Murko, Kleemar, elektro guzzi, Robert Henke (aka Monolake) presents Lumière, Sekuoia

Začetek glasbenega dela prvega showcase festivala pri nas je Kinu Šiška omogočil dober vzpon vzdušja, ki se je nadaljeval skozi celotno trajanje. Po nagovoru organizatorjev, ko so se obiskovalci večinoma že pozdravili in našli, je s svojim nastopom pričel ŽIGA MURKO. Umaknjen od ljudi ravno dovolj, da njegove mize slučajno ne bi kdo zamenjal za mizo s serviranim pivom in prigrizki, je pričel z lastnimi interpretacijami lo-fi hip hopa. V izbranih semplih je bilo slišati ure brskanja po starih zbirkah vinilov. To je v kombinaciji z ukročenimi bobni, preigravanju po efektih in redkeje pozavni dodalo druženju v zgornjih prostorih Kina Šiške kvaliteto. Dodatek, katerega bi najverjetneje večina ozavestila šele, če bi ga nek trenutek zmanjkalo. Glasba za ozadje ali pozornejši posluh, ki pa je bil mogoč bolj ali manj samo v sprednjih vrstah. Prostor ni bil zvočno usmiljen in tako se ni dalo slišati vse teksture ali globine bas linij. Kljub temu je bilo tisto, kar je bilo slišati, to, kar je Žiga Murko napovedal. Omamen groove z različnimi odtenki in koreninami v soulu in jazzu.

Po Murkovem nastopu se je dogajanje začelo seliti v Katedralo. Svoj nastop je začel naslednji domači producent, KLEEMAR. Ta je nostalgijo za par desetletij naprej preselil v devetdeseta. Elektronika, obarvana s sodobnejšo britansko estetiko tovrstne glasbe, je zvočni sliki dala dovolj naelektrenosti, da preskok med Murkotovim vzdušjem in tehnoidnimi Elektro Guzzi ni bil preveč eklektičen. Zvočniki Katedrale so Kleemarjevo zasanjano downtempo elektroniko umestile v skoraj klubsko izkušnjo, ki na momente ni bila daleč od tega, k čemur stremi producenta Lone.

ELEKTRO GUZZI so prvi v večeru dvignili jakost zvoka na koncertno raven. Z velikanskim platnom so se tudi prvi na festivalu v performansu spogledali z audio-vizualnim pristopom. Z natančno usklajenostjo so ustvarjali iluzijo DJ nastopa, čeprav so bili le kitara, bas in bobni. Kitaro je, s pomočjo efektov, pogosto odnašalo v bolj trance in druge progresivne vode, kar je malo razbremenilo utež techno atmosfere. Ni veliko podobnih bendov, ki jim z običajnimi rock inštrumenti uspe poustvarjati klubsko glasbo. Z Brandt Brauer Frick si mogoče delijo germansko preciznost, a so z zvočnimi okraski bližje dunajski sceni, iz katere prihajajo.

Po nastopu je v prostoru postalo resnejše. Sledil je nosilec večera in za mnoge glavni izgovor za nakup karte, MONOLAKE. Profesor na fakulteti za računalništvo ni skrival svoje ljubezni do tehnologije. Platno na odru je stalo samo, v črnem. Suspenz, ki se je za mnoge gradil od začetka festivala, se je končno razpustil v oblikah belih laserjev. Ostri laserji, ki so se, za oko neopazno hitro, gibali v različnih geometrijskih oblikah, so bili sinhronizirani z glasbo. Vsak zvok je povzročil neko spremembo v sliki in Robert Henke je vse upravljal v živo. Kibernetičen nastop s futurističnim techno zvokom je doživel vrhunec, ko je zmes belih vzorcev in nalomljene glasbe prekinil tanek rdeč krog, pospremljen z globokim širokim gromom. Na koncu koncerta publika ni zdržala več in je začela vzklikati, skoraj kot da bi hotela, da se ne konča. Eksperiment je bil, sledeč Henkejevemu obrazu, uspešen. Tako za njega kot za vse ostale vpletene.

Zadnji na vrsti so dogajanje preselili v pritličje, v Komuno. Danski dvojec SEKUOIA je predstavil svojo lahkotno elektroniko, ki je bila prijeten kontrast laboratorijsko sterilnemu zvoku Henkeja. V nastopu sta združila igranje sintov, vokala, kitare in bobnov. Podobno kot Mount Kimbie se je tudi Sekuoia našla v količinah reverba in minimaliziranih ritmih, ki so kdaj sličili na UK Funky. Rahločutnost nastopa je zgladilo festivalsko vznemirjenost in zaradi manjše publike ustvarilo trenutke za ponovno zbližanje med obiskovalci. Konec pa je naznanil tudi neko stalnico tega festivala. To je nekakšna odkrita izmenjava navdušenja med nastopajočimi in občinstvom. Aplavz za glasbo.

Jaka Golob, Tine Kolenik

Ni komentarjev: