torek, 13. januar 2015

[SCENSKE UMETNOSTI: domače] PREGLED SCENSKE UMETNOSTI V LETU 2014

Uredništvo scenskih umetnosti se je ob anualnih pregledih znašlo v težavah, saj je za razliko od ostalih segmentov obravnavanih umetnosti le-ta neizogibno vezana na gledališke sezone od septembra do julija in nikakor na koledarsko štetje let. Kljub temu izpostavljamo festivalske nagrajence v letu 2014, skupaj z novostmi in norostmi gledališkega prostora ter častnima omembama dveh produkcij, ki jih pozdravljamo v prihodnje.

Festivalski pregled

- 44. teden slovenske drame je nagrado Slavka Gruma za najboljše novo nastalo domače dramsko besedilo prinesel Vinku Möderndorferju za besedilo Evropa, kot mlada dramatičarka je bila nagrajena Tjaša Mislej z besedilom Panj, Šeligovo nagrado za najboljšo tekmovalno predstavo festivala pa je prejel avtorski projekt 25.671.

- Na Borštnikovem srečanju je že tretje leto zapored veliko nagrado za najboljšo uprizoritev prejela predstava Jerneja Lorencija – Šeligova Svatba, režijska nagrajenka pa je bila že drugo leto po vrsti Mateja Koležnik, podeljene so bile tri nagrade za igro: dve v predstavi Angel pozabe po istoimenskem romanu Maje Haderlap – Barbara Cerar za vlogo Nje in Janez Škof za vlogo Očeta ter za vlogo Lenke v Svatbi Rudija Šelige Nina Ivanišin. Nagrajenec Borštnikovega prstana je bil Vlado Novak.

Ob koncu leta so bile podeljene še Severjeve nagrade za dosežke v slovenskem poklicnem gledališču. Prejemnika sta bila Vesna Slapar za vlogo Beppi v predstavi Pri Hlevarjevih v produkciji Prešernovega gledališča v Kranju ter Kristjan Guček iz Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica. Za igro v ljubiteljskem gledališču je nagrado prevzel Borut Verovšek (član igralske skupine pri Gledališču Toneta Čufarja na Jesenicah), študentska nagrada pa je bila dodeljena Mirandi Trnjanin za vlogo Agripine v Racinovem Britaniku.

Novosti:

- Med najvidnejšimi novostmi v gledališkem prostoru preteklega leta je potrebno omeniti razvoj SNG Dramo Ljubljana, ki je s prihodom novega direktorja, Igorja Samoborja, v svoje prostore uvedla programe, kot so Drama klub, Drama center ter Drama festival, najbolj pa pozdravljamo nov prostor glasbenega izkustva (Drama akustika) ter predvsem novo programsko platformo Drama laboratorij, ki temelji na preizkušanju in preseganju uveljavljenega gledališča z novimi imeni.

- V Gledališču Glej je leto minilo v znamenju rezidenta Jaše Kocelija, ki je s predstavami Jaz, jaz, jaz, jaz, Na most in Prihajamo dal besedo dvema (pogosto) preslišanima segmentoma gledališkega udejstvovanja: poeziji in mladim.

- V Ljubljani so 1. junija dobili novo umetniško vodjo SNG Baleta, Sanjo Nešković Peršin, julija pa je DBUS (Društvo baletnih umetnikov Slovenije) ustanovilo Mladi slovenski balet (MSB), ki daje prostor za udejstvovanje in napredovanje mladim nezaposlenim baletnikom.

- Za vse »Google« iskalce pa še sledeče: Slovenski gledališki muzej se je preimenoval (in delno prestrukturiral svoje dejavnosti) v Slovenski gledališki inštitut.

Norosti:

* Več prahu kot katerikoli gledališki dogodek je v letu 2014 dvignil konflikt kritičarke Radia Študent Zale Dobovšek z režiserjem Sebastijanom Horvatom. Kritika Igre o Antikristu je prejela neposreden odziv režiserja z grožnjo o (danes vseprisotni) klofuti, s tem pa predvsem odprla prostor za širšo diskusijo o razmerju kritika proti ustvarjalcu ter vmešavanju slednjega v kritiško svobodo govora, govora, kar kaže na jasno izpostavljeno hierarhijo v (pre)majhnem slovenskem gledališkem prostoru.

* Ob koncu leta je teater udarila vest, da mariborska občina za leto 2015 v proračunu ne predvideva niti evra za Festival Borštnikovo srečanje, ki bo prav letos praznoval pol stoletja.

Za naprej:

- V letu 2014 izpostavljamo dve predstavi, ki sta bili po mnenju uredništva spregledani: AGRFT produkcija besedila Simone Semenič tisočdevetstoenainosemdeset v režiji Nine Rajić Kranjac ter otvoritveno predstavo Drama laboratorija, Marie Curie – Hysterie v idejni zasnovi in igri Tine Vrbnjak. Vrhunski izdelki so vredni obravnave predvsem zaradi očitnega ekipnega sodelovanja znotraj obeh projektov, ki jih glasno pozdravljamo.

Ni komentarjev: