Založba: Učila International
 Leto izdaje: 2014
 Prevod: Alenka Perger
 
 Tistim, ki so gledali istoimenski film, naslov knjige Pogovoriti se 
morava o Kevinu najbrž sproža asociacije na prizore z odlično Tildo 
Swinton, predvsem pa se gledalci filma verjetno spominjajo srhljivih 
Kevinovih pogledov in njegovega zaključnega (raz)dejanja. 
 
 
Poboj Kevinovih vrstnikov, ki je fiktiven, a zelo realističen literarni 
odziv na popularnost srednješolskih masakrov v ZDA, je seveda ključen 
dogodek tudi v romanu, napisanim pred dobrim desetletjem. Ameriška 
pisateljica Lionel Shriver ga je premišljeno zasnovala v obliki pisem, 
ki jih Eva Khatchadourian piše svojemu možu Franklinu Plaskettu. Eva 
skozi pisma polagoma in zelo iskreno razkriva svojo življenjsko zgodbo –
 od srečanja s Franklinom do odločitve za otroka, ki je od rojstva 
problematičen in z njima manipulira, pa do usodnega četrtka, 11. aprila 
1983. Ali »preprosto« četrtka, kot sama v romanu imenuje dejanje svojega
 sina, saj se ji ostali izrazi zdijo zlagani ali prenapihnjeni. Pisma, 
ki naj bi možu razkrivala detajle iz preteklosti, so pravzaprav obračun s
 preteklostjo, predvsem pa z Evo samo, z njenimi občutki, krivdami in 
strahovi vseh vrst in intenzitet ter s prelaganjem vseprisotnega zakaj. 
Roman je izpoved matere, ki hoče razumeti vzročno-posledično logiko 
dogodkov, in nerekreativna hoja (pišoče in bralca) po tankem ledu, pri 
čemer o trdnosti ledu odloča najneprizanesljivejši sodnik – vest.
 
 Eva prevprašuje materinstvo, brezpogojno ljubezen matere in žene, 
hudobijo kot možen izraz ljubezni in sploh najintimnejše, kar posameznik
 lahko čuti – hote in nehote. Zaradi radikalne iskrenosti lahko v romanu
 še tako nezainteresiran bralec naleti nase, čeprav se v njem morda raje
 ne bi videl. 
 V ZDA živeča Eva armenskih korenin mestoma kritizira 
razvajeno ameriško družbo in ji za protipol postavlja dežele s svojih 
številnih potovanj. A Evin odnos do potovanj, ki se zdijo dobrostoječ 
temelj njene identitete, se skozi različna obdobja ustrezno spreminja – 
kar je, roko na srce, hvalevredno, saj literatura pogosto podaja 
preštevilne argumente zgolj za ali pa (redkeje) proti potovanjem. Evina 
stališča do sveta se seveda spreminjajo predvsem zaradi Kevina ali vsaj 
zaradi posledic njegovega pokola. Vendar se Eva v pismih kaže kot dokaj 
zanimiva oseba tudi brez Kevina in njegovega vpliva na njeno (zasebno in
 nenazadnje tudi poslovno) življenje, kar romanu zagotovo prinaša dodano
 vrednost. Zaradi tematike bi namreč zlahka zapadel v samopilovalno 
konstituiranje lastne osebnosti na podlagi nesrečnega dogodka, ki ga je 
zagrešil nekdo drug. 
 
 Slog je mojstrsko izpiljen in tekoč, 
bralec pa je med požiranjem skoraj petstotih strani pestrega dogajanja 
nagrajen z domiselnimi opazkami na račun družbe, družinskih in 
partnerskih odnosov. Pri nekaterih anekdotah se za trenutek zdi, da je 
mogoče uganiti konec, toda konci imajo v Pogovoriti se morava o Kevinu 
bolj kot ne efekt jutranje budilke in vedrost ima povečini priokus zla. 
Sentimentalnejšega bralca utegne to dejstvo na trenutke motiti, vendar 
je srž romana prav v tem, da včasih motečih stvari ne moremo, ne znamo 
in ne smemo zlahka odpraviti. Kar nam je tuje, za razumevanje ponavadi 
terja napor, vendar so očitno tudi množičnim morilcem lahko všeč enake 
stvari kot povsem navadnim ljudem. Ali, kot ugotovi Eva med enim od 
obiskov svojega sina v zaporu za mladoletne: »[...] sem se za hip 
zamislila nad tem, da so najstniki, ki zagrešijo odrasle zločine, še 
zmerom po otroško sladkosnedi.« 
 
 Adut knjige proti filmu je 
vsekakor v nezagrenjenem iskanju možnih odgovorov oz. v iskanju možnih 
teorij, ki jih film zaradi narave svoje naracije ne zmore servirati tako
 poglobljeno, kot to lahko ponudi forma pisemskega romana. Eva želi na 
vsak način razumeti svojega sina in poiskati verodostojen odgovor na 
»zakaj« . Roman je torej katarzičen v neklasičnem pomenu besede, saj je 
tu očiščujoče predvsem razumevanje. Kolikor je to sploh mogoče v borbi s
 svetom, ki je proti tebi, in v borbi proti lastnemu sinu, ki je s tabo,
 čeprav včasih nočeš, da bi bil, pa naj se to sliši še tako benigno.
 
 Nomen est omen - we need to talk ...
 
 Kaja Dragoljević
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar