torek, 11. november 2014

[SCENSKE UMETNOSTI: domače] Recenzija performansa Pars pro Witkacy

Anton Podbevšek Teater, 7. 11. 2014

Koncept in koreografija: Magdalena Reiter

Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy je bil poljski pesnik, dramatik, fotograf in filozof. Živel je med letoma 1885 in 1939 ter bil tako izpostavljen velikim družbenim dogodkom začetka 20. stoletja. Prvo svetovno vojno je preživel kot častnik ruske carske vojske v Sankt Petersburgu, kjer se je mudil tudi za časa boljševiške revolucije. Četudi je bil tedaj politični komisar svojega regimenta, je v svojih kasnejših delih izražal strah pred socialno revolucijo in tujo invazijo. Po vojni se je preživljal s slikanjem portretov, sicer pa je bilo medvojno obdobje zanj zelo plodno; družil se je s formisti in napisal okoli štirideset dram, v 30. letih (20. stol.) pa je svoj fokus usmeril k raziskovanju filozofije in psihoaktivnih drog. Ko je 18. septembra 1939 izvedel za sovjetsko invazijo na Poljsko, je storil samomor.

Njegova življenjska zgodba, polna močnih in pretresljivih dogodkov, se prepričljivo zrcali v predstavi Pars pro Witkacy. Performerji nas popeljejo na čustveni vlak smrti, ki pa ga docela začutimo šele ob predhodnem poznavanju Witkiewiczevega življenja ali kasnejšem branju o le-tem. Witkacyjevi teksti služijo kot podlaga za odlično interpretacijo medvojnega stanja duha in raziskovanje človeške psihe. Začetek predstave nas popelje v militantno sfero; vzpostavljajo jo izbrane video projekcije in stroga narativa Maruše Majer, ki sta subtilno združeni še z minimalno osvetlitvijo. Dogajanje na odru tedaj vseskozi aludira na temačne globine življenja v vojnem času, delno skozi tekst, delno skozi atmosfero v prostoru, predvsem pa skozi telesno govorico plesalcev; vzbujajo nam občutja nemira, stalnega bega in nestanovitnosti.

Militanten začetek se sčasoma prevesi v bolj zasebno sfero; v živo ustvarjena projekcija performerjev na zadnjo steno, nam prikazujejo portrete ljudi v različnih odnosih in pozah. Ob tem se fokus gladko prestavi s plesa na samo projekcijo, kar gledalcu omogoči zelo intimno izkušnjo opazovanja obraza performerjev, saj kamera posname tudi kadre, ki jih sicer lahko vidiš le, če nekomu padeš v objem. Dejstvo, da se ustvarjalci niso zadovoljili le s površno obravnavo čustev, še dodatno potencira napol gol ples Lade Petrovski Ternovšek in Dušana Teropšiča, ki je nabit z erotično energijo, a hkrati vseskozi ohranja pridih tragičnosti in neizpolnjenosti, ki se do tedaj že pojavita ob boku notranjega nemira in nestanovitnosti. Čustveni naboj kasneje rahlo popusti in naredi prostor za dihanje pred počasnim, a temeljitim zdrsom v vedno večjo abstraktnost, zmedenost in neodločnost, tako v tekstih kot v fizični podobi. Pot navzdol se tako zaključi v samotnih poskusih plezanja po ravni steni, želji po svobodi, ki pa jo utaplja hladna sivina navpičnega betona.

Pars pro Witkacy je metafora umetnikovega življenja. Skozi zgodbo Poljaka v medvojnem času se spogleduje z biografijo, vendar so uporabljena zgodovinska in biografska dejstva le kot katalizator za spust v diskurz, ki nam odkriva naše lastne strahove, želje, hrepenenja in travme. Vse to pa predstavi uspeva s tankočutno, premišljeno zmesjo multimedije, Witkiewiczevih tekstov in koreografije Magdalene Reiter. Gromek aplavz na koncu tako še zdaleč ne uspe zbrisati misli, ki se med predstavo porajajo in so danes v svetu, ki še zdaleč ni presegel človeških pomankljivosti, s katerimi se je soočal Witkacy, še kako aktualne. Topi udarci teles plesalcev, ki padajo po tleh, pa v glavi odmevajo še dolgo po tem, ko zapustimo dvorano.

Luka Seliškar

Ni komentarjev: