Založba: LUD Literatura
 Prevod: Urban Vovk in Jernej Županič
 Leto izdaje: 2014
 
 Jonathan Franzen, znan ameriški pisatelj in esejist, ni tuj niti 
slovenski bralski javnosti. Poleg dveh romanov (Popravki in Svoboda) je v
 slovenščino prevedena tudi njegova avtobiografija z naslovom Območje 
nelagodja. Najnovejše prevedeno delo, Kako biti sam, pa je zbirka 
esejev, ki je sicer v izvirniku izšla že leta 2002.
 Sestavlja jo štirinajst besedil, ki jih je Franzen napisal med leti 
1995 in 2002 in so pred knjižno objavo izhajala v revijah The New 
Yorker, Details in Harper's. 
 
 Prav po zadnji omenjeni reviji je
 vzdevek dobil odmevni "esej za Harper's", ki pa ga je zaradi 
nerazumevanja javnosti Franzen za izdajo v zbirki preoblikoval in na 
novo naslovil z vprašanjem Zakaj bi se trudil? S pozicije avtorja 
uspešnic, ki jo je kasneje še utrdil z romanom Popravki, v njem v 
nekoliko resigniranem tonu opisuje, kako je imel kot mlad avtor težave z
 razumevanjem medijskega pompa, ki je nadomestil pričakovan in želen 
odziv družbe iz časov, ko je roman še imel vzgojno moč. Zaton ameriškega
 družbenega romana, kot ga je razumel, ga je spravljal v depresijo, molk
 in nato osamo. Kot romanopisec se je v kulturi, kjer je branje očitno 
nezdružljivo s sodobnim življenjem, počutil povsem odveč. Zakaj bi se 
torej trudil? Kakšno dolžnost ima pisatelj, če jo sploh še ima; koga 
mora njegovo pisanje nagovarjati, ga lahko sploh še kdo sliši? Da bi 
našel odgovore na ta vprašanja, se Franzen obrne vase in izpostavi rdečo
 nit esejev v zbirki, pomen samote: »Bralce in pisce združujeta potreba 
po samoti in iskanje bistvenosti v času vse večje efemernosti: združuje 
ju njuno seganje navznoter – prek tiskane besede – in iskanje poti iz 
osame.«
 
 Nakazana tesna povezava teh dveh entitet kajpak pomeni,
 da se v dobi tehnološkega potrošništva v neugodnem položaju poleg pisca
 nahaja tudi bralec, ki mu Franzen namenja esej Bralec v izgnanstvu. 
Samoto, ki jo zahteva branje, se zdi vse težje doseči, za kar Franzen 
večkrat odkrito obtoži televizijo (in se hkrati še pohvali s tem, da je 
svojo podaril prijatelju). Naravi veze med bralcem in pisateljem pa je 
posvečen esej Gospod Zahtevni, ki ga začenja v iskanju odgovora na 
vprašanje svojih bralcev, komu so pravzaprav namenjeni njegovi romani. 
Kot izhodiščno točko predstavi dva modela dogovora med pisateljem in 
bralcem: Statusni in Pogodbeni, pri čemer je v prvem primeru vrednost 
dela neodvisna od sprejema bralcev, v drugem pa je avtor dolžan 
upravičiti bralčevo zaupanje. Kompleksno problematiko teh dveh modelov 
nadalje izpostavlja prek svojega branja in dojemanja del ameriškega 
pisatelja Williama Gaddisa, čigar prvenec Prepoznavanja izpostavi kot 
najzahtevnejšo knjigo, ki jo je kadarkoli prostovoljno bral – in bil ob 
njej zmožen uživati. 
 
 Sicer pa eseji tematsko niso omejeni. V 
prvem eseju, naslovljenem Očetovi možgani, prek problema Alzheimerjeve 
bolezni, ki je zaznamovala njegovega očeta in navdihnila lik Alfreda 
Lamberta iz Popravkov, izpostavlja krhkost lastne individualnosti. Pri 
tem se spretno izogne melodramatičnosti, ne da bi ob tem izgubil 
čustveni naboj. Spet drugi eseji so manj osebni in obravnavajo 
splošnejše tematike, praviloma vezane na Združene države Amerike. 
Franzen v Nadzornih enotah piše o ekonomiji v ozadju gradnje zaporov v 
Koloradu, v eseju Izgubljen med pošto išče razloge za katastrofalno 
stanje poštnega sistema v Chicagu, Sejanje pepela pa je esej, namenjen 
vprašanju moralne odgovornosti tobačnih družb. Tudi te eseje z mnenji, 
komentarji in opazkami zaznamuje Franznova persona, kar je predvsem 
zaradi vztrajnega kritiziranja tehnološkega napredka včasih že nekoliko 
utrujajoče, a ga rešuje čut za samoironijo. Poleg tega vseskozi obsoja 
tudi izginjanje javnega prostora, ki ga nadomešča nasilno vdiranje tuje 
zasebnosti v njegovo, pri čemer ga moti tako cigaretni dim soseda kot 
članek o aferi Lewinsky iz eseja Cesarska spalnica, ki je tej temi 
posvečen v celoti. Toda bržkone so njegovi pomisleki spričo družbenih 
omrežij, ki bolj kot kadarkoli brišejo mejo med zasebnim in javnim, 
dandanes le še bolj na mestu.
 
 Kako biti sam je zbirka, ki s 
svojo vsebinsko pestrostjo odpira veliko vprašanj, od katerih vsako 
zahteva poglobljeno obravnavo. Toda tisto bistveno, kar želi povedati 
Franzen in kar ostaja aktualno, je zavedanje, da sta tako branje kot 
pisanje po svojem smislu samotni početji. In da je znati biti sam 
pravzaprav že umetnost. 
 
 Katarina Kogej
Koridor - križišča umetnosti je spletna kulturna platforma, ki se posveča ozaveščanju in kritiki umetniškega ustvarjanja. Pod svoj drobnogled vključuje tako ustaljene, množične umetniške oblike kot tudi umetniške forme sodobnosti in prihodnosti. Posebno pozornost namenja slovenskemu prostoru in njegovemu kultiviranju. Koridor je torej konsolidacija scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analiza aktualne svetovne scene.
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
 
Ni komentarjev:
Objavite komentar